Cordaid Social AdVenture groot succes

 

Winnaars Cordaid Social Adventure Challenge

Meer dan tweehonderd deelnemers waren donderdag 11 december aanwezig op het Cordaid Social AdVenture in de Caballero Fabriek in Den Haag. Zij namen deel aan interactieve workshops om hun ondernemers skills te vergroten, woonden pecha kucha (beeldende) presentaties bij van ondernemers die met hun project al in de fase van schaalvergroting zijn en ook hadden de deelnemers als publieksjury een stem bij de Social AdVenture Challenge. Het event werd in opdracht van Cordaid georganiseerd door TILUAN Adviesbureau ism Enviu.

Voor de Challenge dienden 67 organisaties een project in. Een voorselectie resulteerde in acht finalisten; drie scale-up projecten en vijf start-ups. Alle acht kregen zij tijdens het event de mogelijkheid hun project te pitchen voor de publieks- en vakjury. Microjustice4all won de scale-up Award. Bast BBQ Kokoskool kreeg de start-up Award. Beide prijzen waren goed voor €10.000 aan business ondersteuning op maat.

De dagjury luistert naar een van de pitches.

De publieksprijs, twee retourtickets naar het project, is gewonnen door Stichting Niketan voor hun Dayapara Biodegradable Diaper. De vakjury besloot ter plekke dat ook deze winnaar de €10.000 aan business ondersteuning krijgt. ‘Er was verdeeldheid in de vakjury over welk project de start-up award zou moeten winnen. Het publiek heeft ons geholpen door voor dit project te kiezen. Er was maar kort beraad voor nodig om te besluiten ook dit project te belonen met de Start-up Award, ‘ aldus juryvoorzitter Simone Filippini, CEO Cordaid.

De winnaars

MicroJustice4all is een organisatie die zich inzet voor juridische bescherming van de allerarmste laag van de bevolking in landen in Zuid-Amerika, Afrika en Europa. Daarbij richt de organisatie zich op simpele maar effectieve juridische hulp bij onder andere contracten, huwelijken, geboortecertificering of het opzetten van een bedrijf.
Meer informatie over MicroJustice4all.

Bast BBQ-houtskool produceert kokoskool van het afvalmateriaal van kokosnoten. Voor de productie van één kilogram houtskool heb je vijf kilogram hout nodig. Van de bast van kokosnoten heb je drie kilogram nodig om één kilogram kokoskool te maken. Sulawesi in Indonesië produceert jaarlijks 15 miljard kokosnoten. Het afval van deze kokosnoten gebruikt Bast BBQ voor hun product.
Meer informatie over Bast BBQ Kokoskool.

De Dayapara van Stichting Niketan is een biologisch afbreekbare luier die wordt aangeboden aan verstandelijk gehandicapte kinderen en jongvolwassenen in Bangladesh. Deze groep van tien tot vijftien miljoen mensen wordt vaak genegeerd door de bevolking. De biologisch afbreekbare luier biedt een hygiënische oplossing voor de vaak incontinente doelgroep maar biedt ook werkgelegenheid in Bangladesh.
Meer informatie over Dayapara.

Inhoud van de dag

Tijdens het event waren er interactieve sessies op het gebied van impact investment, sociaal ondernemen in India, business modellen, sales, markttoegang, lean start-ups en Afrikaanse diaspora en ondernemerschap. Tijdens de sessies konden deelnemers vragen stellen aan de experts, ervaringen delen en in contact komen met andere deelnemers. Er werd inspiratie opgedaan, hulp aangeboden en genetwerkt. Met het laatste kon verder gegaan worden na de prijsuitreiking bij het ‘walking dinner’; een mooie afsluiting van een succesvolle en vooral inspirerende dag.

Vervolg

Alle genomineerde projecten krijgen begin volgend jaar een bootcamp aangeboden. Zij worden een weekend lang ondergedompeld in adviezen en trainingen op maat. Meer informatie hierover volgt.
Cordaid organiseert in 2015 weer een aantal landendagen waar een ieder die interesse heeft welkom is. Onder andere Kameroen en Uganda zijn in het voorjaar aan de beurt. Ook zal er in 2015 weer een Cordaid Social Adventure event plaats vinden.

Social AdVenture TILUAN

 

 

 

 

 

 

—————-

september 2014

Are you in for an AdVenture? Wil jij positieve impact bereiken met jouw internationale initiatief? Leer en deel alles over sociaal ondernemen en sluit je aan bij de Social AdVenture community!

Save the date

Op donderdag 11 december organiseert TILUAN Adviesbureau in samenwerking met Cordaid en Enviu het Cordaid Social AdVenture. Tijdens dit netwerkevent worden sociale ondernemers en particuliere initiatieven uit het hele land uitgenodigd om te netwerken, van elkaar te leren en hun plan te presenteren. Het event vindt plaats van 13.30 – 19.00 uur in Den Haag.

 Van plan naar make it happen

Vanaf 1 oktober kun je je plan presenteren en delen op het Cordaid Social AdVenture online platform. Hier kun je in gesprek gaan met experts en de rest van de community om je plan te versterken. Vanaf 15 november kiest een deskundige jury een aantal finalisten dat zich mag presenteren op het event. Aan degenen met het meest veelbelovende plan wordt een prijs uitgereikt. De winnaars worden geholpen bij de realisatie van hun internationale ambitie door ze in contact te brengen met de juiste mensen en zij krijgen intensieve begeleiding op maat.

 Programma

Kijk hier voor het programma van het Cordaid Social AdVenture : https://www.aanmelder.nl/cordaidsocialadventure

 

tiluan

cordaid enviu